13 augustus 2018

Start Clivia hobby

De Clivia is voor mij een oude bekende plant uit mijn grootmoeders tijd. En wellicht mensen die nu rond de vijftig zijn zullen ze wel herkennen. Mijn grootouders hadden grote potten vol met deze plant in de woonkamer en broeikas staan. Hiervan werden in de familie dan weer stekken rond gedeeld. Zo had iedereen wel een Clivia plant in huis. Mijn Opa had, in de tijd dat ik kind was, al vele soorten uitheemse planten. Ik geloof dat ik die "tik" van hem heb. 😉 Maar goed!

Een andere benaming voor de Clivia is Sint Jozefplant.
Zo zijn er vijf soorten Clivia's:
  • Clivia caulescens
  • Clivia gardenii
  • Clivia miniata
  • Clivia mirabilis
  • Clivia nobilis
 Maar voor ons Nederlanders is de oranje Clivia minata wel de grote bekende en vooral in het oranje.

Op Marktplaats werden in het voorjaar van 2016 op een gegeven moment wat bijzondere soorten Clivia's verkocht. Dit waren de foto's bij de plantjes, van welke bloemen ze zouden moeten krijgen.

Clivia Yellow Pastel

Clivia Interspecific

Ik was gelijk gevaccineerd door deze bloemen. Zo anders als de bekende ouderwetse grootmoeders Clivia. Een derde Clivia soort werd mij cadeau erbij gegeven. Dit zal een gele moeten zijn volgens het briefje wat er bij zat.






Achttien maanden oude zaailingen waren het. Dat is nu anderhalf jaar geleden zo'n beetje, dus nu planten van 3 jaar oud. Volgens internet sites zouden het nu bloeibaren planten zijn.

Drie jaar oude planten
Dus ik verwacht dat volgend voorjaar er voor het eerst een bloemstengel in zal gaan groeien.😃
Ik ben benieuw wat voor bloemen het zullen zijn, want inmiddels heb ik natuurlijk veel meer bekeken en gelezen over Clivia's.

Er wordt veel mee gekruist. Maar vanuit zaad weet je dus nooit of je exact weer de zelfde bloem terug krijgt als dat de moederplant is. Bij bestuiving met de eigen bloem zou je wellicht wel een gelijke bloem verwachten. Maar dat is mijn "leek zijn" gedachte.
Dus de fotootjes waren leuk als indruk bij de verkoop, maar het is afwachten hoe ze uiteindelijk eruit zullen zien. (zie onder aan deze pagina)
Dat is leuk en spannend !!!.
Oh het zal wellicht wel gelijk zijn aan de bloemvorm maar de kleur is toch echt afwachten.

In maart dit jaar heb ik 10 zaden gekocht op Ebay bij een Chinese aanbieder. Ik vond een clivia met bond blad wel leuk. Dus bontbladig Clivia zaad besteld en in goede orde 25 maart ontvangen.

De afbeelding op Ebay

Direct gezaaid en ...... het duurde maar, en ...... duurde maar. Eindelijk na twee maanden begon één zaad te ontkiemen. Alle andere zaden werden na drie maanden glazig op één na. De glazige zaden werden rot en die ene, die goed bleef, bleek een niet zichtbare wortel in de zaaigrond te hebben. Van de 10 zaden zijn het er twee gaan doen.
Als de zaden gezaaid zijn dan verschijnt eerst de wortelspruit bovengronds. Deze groeit zichtbaar naar de grond toe en groeit daarin verder. Aan deze wortelspruit verschijnt na enige tijd dan de kiem voor bladvorming. Het groeien gaat (zeer) langzaam.
Na een maand of vier/vijf  heeft zich een klein groeiend blad gevormd.

Wat wil het geval, .... een volledig groen blad. Ben ik qua bontbladig zaad bedrogen op Ebay?


Het zou kunnen, want ooit heb ik eens Hoya zaad besteld in China via Ebay. Maar ook dat bleek geen Hoya zaad te zijn. Nog een geluk dat het wel zaad van de Clivia was. Maar welke?????😕

Jammer, maar geen man overboord. Het waren redelijk goedkope zaden, dus mooi om mee te experimenteren.



Wel is het blad van de twee zaailingen iets verschillend. Het zou kunnen zijn dat het verschillende clivia's zijn. Nou ja, drie jaar wachten maar! 😴

Onlangs las ik op een site op internet dat zaad van een bontbladige Clivia's voor 33 % weer een bontbladige voortbrengt, voor 33% een groenbladige en voor 33% een volledig witte vorm. Alleen deze variant sterft al vrij snel na de ontkieming. Dus niet levens krachtig.
Nou ja, wellicht heb ik wel zaad van een bontbladige Clivia maar zijn er net groene nakomelingen. Wellicht dat later bij bloemen en kruisen met een andere bontbladige wel weer bonte vormen komen?!

Op 11 september '18 zag ik opeens in één van de clivia's een bloemstengel die bijna in bloei staat. Een paar weken terug nog verpot en toen niets gezien.

Clivia interspecific 11/09/18




Geen opmerkingen:

Een reactie posten